به گزارش وبسایت علم ساختمان، محبوبه کباری-حسین عبداللهی مدیر سامانه ملی املاک و اسکان در گفتوگو با خبرنگار این رسانه اظهار داشت: در راستای اجرای قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آبان ماه امسال خدمات صدور و تمدید بیمه نامهها را به استعلام اقامتگاه اصلی متقاضیان از سامانهی املاک و اسکان منوط کرد.
عبداللهی ادامه داد: با این اقدام، ارائه هرگونه خدمت بیمهای باید منوط به استعلام کدپستی باشد که در این سامانه ثبت شده است. این موضوع از دی ماه سال ۱۴۰۳ پیگیری شده بود و سرویس مربوطه توسط بیمه مرکزی دریافت شد و به صورت آزمایشی (پایلوت) تا آبان ۱۴۰۴ انجام گرفت.
وی در خصوص فرآیند اطلاعرسانی و تغییر در آمار خوداظهاری گفت: قبل از این، اخطار و اطلاعرسانی به افرادی که خوداظهاری خود را در سامانه ثبت نکرده بودند، ارسال میشد و جهت سهولت کار بالغ بر ۱۰۰ میلیون استعلام از سامانه املاک و اسکان انجام شد تا شرکتهای بیمه و کارگزاران اطلاعرسانی کافی را به متقاضیانی که در سامانه اقامت خود را ثبت نکرده بودند، انجام دهند.
عبداللهی افزود: از اول آبان ماه امسال، موضوع دیگر منوط به استعلام قطعی سامانه املاک و اسکان شد. در حال حاضر، رکورد تعداد خوداظهاریهای روزانه در سامانه شکسته شده و از حدود ۱۰۰ هزار به ۱۸۵ هزار مورد رسیده است، که این امر افزایش ۸۵ درصدی را نشان میدهد.
وی در خصوص پایداری سرویس و راهنمای ثبتنام گفت: سرویسدهی تاکنون پاسخگو بوده است؛ اگرچه ممکن است اختلالهای جزئی وجود داشته باشد که در هر سامانهای طبیعی است، اما به شکلی نبوده که قطعی مستمر وجود داشته باشد و مردم به مشکل بخورند. امکان ثبت سریع خوداظهاری در سامانه فراهم شده و افراد میتوانند در کمتر از دو دقیقه ثبتنام خود را انجام دهند.
عبداللهی در خصوص آمار استعلامات و عملکرد سرویس گفت: از ابتدای آبان ماه تاکنون، بیش از ۵ میلیون استعلام توسط بیمه مرکزی از سرویس سامانه املاک و اسکان دریافت شده است. پاسخهای داده شده عمدتاً مثبت بوده و سرویس بسیار پایدار عمل کرده و مشکلی از این بابت وجود نداشته است.
مدیر سامانه املاک و اسکان تأکید کرد: مردم به راحتی در حال انجام خوداظهاری هستند و این افزایش تعداد خوداظهاریها نشان میدهد که مردم پای کار آمدهاند و کار به سرعت در حال انجام شدن است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نظرات کاربران