به گزارش وبسایت علم ساختمان، محمدمهدی کریمی قهی کارشناس ترانزیت در مورد همکاری تازه میان ایران، پاکستان و ترکیه در کریدور ریلی ITI، که میتواند قاره آسیا را وارد دورهای نو از تجارت زمینی کند، گفت.
این همکاری با محوریت ایران، چشمانداز ایجاد یکی از قدرتمندترین شاهراههای ریلی جهان را رقم میزند. در شرایطی که رقابت میان کریدورهای ترانزیتی آسیا به اوج رسیده، همکاری سهجانبه ایران، پاکستان و ترکیه در مسیر ریلی اسلامآباد – تهران – استانبول (ITI) بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است.
کریمی قهی گفت: این بار هدف فراتر از احیای یک مسیر قدیمی است؛ سخن از شکلگیری یک «ابر کریدور آسیایی» است که قرار است ITI را به کریدور اقتصادی چین – پاکستان (CPEC) متصل کند. این مسیر حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد و میتواند مسیر دریایی ۴۵ روزه بین کراچی و بنادر مدیترانهای را به سفر زمینی ۱۲ تا ۱۴ روزه کاهش دهد؛ صرفهجویی زمانی که به معنای میلیونها دلار کاهش هزینه حمل برای صادرکنندگان منطقه است.
ایران در این میان محور اصلی اتصال شرق و غرب است و بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر از خط ITI از خاک ایران میگذرد. با تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان، این مسیر میتواند مستقیماً به آبهای اقیانوس هند متصل شود. در چنین حالتی، بندر چابهار به نقطه تلاقی دو کریدور بزرگ ITI و CPEC تبدیل میشود؛ طرحی که میتواند چین را از مسیر کوتاهتر و ایمنتر به بازارهای اروپا و مدیترانه برساند.
کریمی قهی تأکید کرد: هرچند حجم فعلی بار در این مسیر هنوز کمتر از نیممیلیون تن در سال است، اما کارشناسان این توافق را گامی جدی در مسیر فعالسازی کامل کریدور میدانند. بااینحال، موانع موجود در بهرهبرداری از ظرفیت این مسیر همچون اختلاف عرض ریل میان ایران و پاکستان، کمبود ناوگان در منطقه بلوچستان و ضعف زیرساختهای گمرکی در مرز میرجاوه هنوز مانع بهرهبرداری کامل از ظرفیت این مسیر است.
این کارشناس ترانزیت با تأکید بر اهمیت نقش ایران در این میان یادآور شد: ایران با جایگاه ژئواستراتژیک خود باید منافع چین، پاکستان و ترکیه را بهگونهای درگیر کند که اتصال ITI و CPEC به پروژهای مشترک و تجاری بدل و کشورمان به حلقه اصلی این ابتکار تبدیل شود.
کریمی قهی خاطرنشان کرد: تحقق این اتصال، نهتنها مسیر تجارت زمینی از اقیانوس هند تا اروپا را کوتاه میکند، بلکه جایگاه ایران را بهعنوان محور مرکزی ترانزیت آسیا تثبیت خواهد کرد. اگر این ابتکار چهارجانبه به واقعیت بپیوندد، قاره کهن شاهد تولد یکی از بزرگترین شاهراههای ریلی قرن ۲۱ خواهد بود؛ مسیری که میتواند نظم ژئو اقتصادی شرق و غرب را برای سالهای آینده بازتعریف کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


نظرات کاربران